Ljubljana (MOREL)- Vlada je sprejela mnenje o predlogu priporočil v zvezi z delovanjem javnega zavoda RTV Slovenija in ga poslala državnemu zboru. V zvezi s prvo, drugo in tretjo točko priporočil skupine poslank in poslancev s prvopodpisano Jelko Godec, ki je na državni zbor naslovila zahtevo za sklic izredne seje in sicer, da naj državni zbor priporoči vladi, da pozove vodstvo RTV Slovenija, da prepreči in ustavi cenzuro na RTV Slovenija, da dDržavni zbor priporoča vladi, da pozove vodstvo RTV Slovenija, da nemudoma preneha s kršitvami 5. člena zakona o Radioteleviziji Slovenija, ki določa, da morajo novinarji in odgovorni uredniki pri svojem delu spoštovati načelo resničnosti, nepristranskosti in celovitosti informacij ter načelo politične uravnoteženosti in svetovnonazorskega pluralizma ter da državni zbor RS priporoča vladi, da pozove vodstvo RTV Slovenija, da ustrezno zaščiti avtonomijo novinarskega dela in po enakih kriterijih obravnava vse zaposlene novinarje na javnem zavodu RTV Slovenija ter deluje v skladu z zakonsko določenimi pooblastili, vlada odgovarja, da je priporočilo v nasprotju z Zakonom o Radioteleviziji Slovenija (ZRTVS-1), ki določa, da je ustanovitelj javnega zavoda (Republika Slovenija) dolžan zagotoviti institucionalno avtonomijo in uredniško neodvisnost RTV Slovenija in zagotoviti primerno financiranje za izvajanje javne službe.
Vsakršno arbitrarno presojanje političnih organov o vsebinskih zadevah, ki izhajajo iz novinarskega in uredniškega neodvisnega dela, bi namreč pomenilo nedopusten političen pritisk. Predlog priporočila je tudi v nasprotju z evropskim pravnim redom in ugotovitvami o stanju medijev v letnih poročilih Evropske komisije o vladavini prava, v skladu s katerimi države članice spoštujejo uredniško svobodo in neodvisnost medijev ter ne posegajo v uredniško politiko in odločitve. Za zaščito neodvisnosti novinarskega in uredniškega odločanja je zakonsko postavljen visok standard. 16. člen ZRTVS-1 tako tudi določa, da Svet ne sme posegati v posamezne dele programa pred objavo in sprejemati odločitev ali stališč, ki so povezana z objavo delov programa. Svet vodi razpravo o objavljenih delih programa le na podlagi poročil varuha, ki vključujejo odziv odgovornih urednikov in avtorjev. V zvezi s tretjo točko priporočila vlada dodatno opozarja, da je pristojnost ugotavljanja morebitnih kršitev, ki bi izhajala iz delovno pravnih razmerij in spoštovanja zakona, ki ureja položaj javnih uslužbencev, v pristojnosti inšpekcijskih organov, na katere pa vlada zaradi zagotavljanja načela samostojnosti ne sme vplivati.
V nadaljevanju na priporočila skupine poslank in poslancev s prvopodpisano Jelko Godec, ki v četrti in peti točki državnemu zboru nalaga, da priporoča vladi, da na Računsko sodišče poda poziv, da v skladu s svojimi pristojnostmi preveri in odboru predloži poročilo, ali so se proračunska sredstva v višini 15 milijonov evrov za leto 2023 in 2024 namensko porabila za izvajanje programa narodnih manjšin ter državni zbor priporoča Ustavnemu sodišču, da v skladu s svojimi pristojnostmi v najkrajšem možnem času odloči o pobudi za oceno ustavnosti členov ZRTVS-1 o RTV Slovenija vlada odgovarja, da podlaga za proračunsko financiranja izhaja iz drugega odstavka 30. člena ZRTVS-1, v skladu s katerim se iz državnega proračuna financira del narodnostnih programov, v deležu, ki se ne financira iz prispevka; del programov RTV Slovenija za slovenske narodne manjšine v sosednjih državah, za izseljence in zdomce oziroma za Slovence po svetu ter za tujo javnost, v deležu, ki se ne financira iz prispevka; posamezni projekti kulturnega, znanstvenega in splošno izobraževalnega pomena ter posamezni projekti digitalizacije tehnološke opreme in arhivov, ki jih predlagajo pristojna ministrstva, v delih, ki se ne financirajo iz prispevka.
Glede petega priporočila pa vlada odgovarja, da je priporočilo v nasprotju z drugim odstavkom 1. člena zakona o ustavnem sodišču, ki določa, da je Ustavno sodišče v razmerju do drugih državnih organov samostojen in neodvisen državni organ. Poziv državnega zbora oziroma vlade Ustavnemu sodišču, da v najkrajšem možnem času odloči o pobudi za oceno ustavnosti ZRTVS-1 bi predstavljal nedopusten pritisk na samostojnost in neodvisnost Ustavnega sodišča kot najvišjega organa sodne oblasti za varstvo ustavnosti in zakonitosti ter človekovih pravic in temeljnih svoboščin, s čimer bi bilo kršeno tudi ustavno načelo delitve oblasti na zakonodajno, izvršilno in sodno. To so spisali na ministrstvu za kulturo.(konec)