23.05.2022 ob 23:27
Deli članek
Z digitalizacijo luči se kaže pot v prihodnost

Ingolstad (MOREL)- Pri Audiju sta varnost in zadovoljstvo strank na prvem mestu in gresta z roko v roki z uspehom znamke s štirimi krogi. Pri tem pomen tehnologije luči nenehno narašča ter razširja nabor možnosti in perspektiv: od večje varnosti voznika do zunanje komunikacije in individualizacije. To omogoča dosledna digitalizacija luči. Še posebej jasno to dokazuje novi Audi A8*: napredni digitalni matrični LED-žarometi in digitalne zadnje OLED-luči dajejo uporabniški izkušnji povsem novo dimenzijo – namreč, prvič so v Audiju luči povsem digita­lizirane. Z digitalnimi zadnjimi OLED-lučmi je vozilo mogoče še dodatno individualizirati. Poleg tega so pri digitalnih matričnih LED-žarometih na voljo tri nove funkcije: razširjene prometne informacije, smerne luči s smernikom in orientacijske luči na regionalnih cestah. Te funkcije ne dokazujejo le Audijevega slogana "Prednost je v tehniki", ampak ustvarjajo tudi dodano vrednost.

"Tehnologija in dizajn luči sta že desetletja dejavnika uspeha za našo znamko in sta postala del Audijeve DNK. Tako nenehno postavljamo nova merila v avtomobilski industriji," je razložil Oliver Hoffmann, direktor za tehnični razvoj. "Digitalizacija luči omogoča povsem nove funkci­je, s katerimi lahko občutno povečamo varnost. Tako na primer kombiniramo digitalne zadnje OLED-luči s funkcijo senzorjev približevanja, kar nam, glede na situacijo, omogoča komunicira­nje z zunanjim svetom. Poleg tega lahko zaradi te tehnologije zadnjih luči naše stranke prvič izberejo svojo grafiko zadnjih luči prek MMI – to je na voljo samo pri Audiju."

Novi funkciji številka ena in dve digitalnih matričnih LED-žarometov: orientacijske luči na regionalni cesti in smerne luči s smernikom

Le komu se še ni zgodilo: tema je in zvečer se na avtocesti veliko dogaja. V takšnem primeru so smerne luči z orientacijskimi lučmi zelo koristne: osvetljujejo vozni pas pred vozilom, s čimer pozornost voznika usmerijo na dogajanje na cesti. Orientacijske luči z integriranim označevan­jem položaja – zatemnjene puščice v neke vrste "svetlobni preprogi", t. i. smerne luči – predik­tivno prikazujejo položaj Audija na voznem pasu in tako pomagajo pri varni vožnji po sredini voznega pasu. Z usmerjanjem pozornosti na vozni pas pred vozilom smerne luči z orientacij­skimi lučmi na avtocesti pomagajo na primer pri zoženih voznih pasovih zaradi del na cesti: pri tem je osvetlitev namenoma usmerjena le na voznikov vozni pas in ne na vse vozne pasove na cestnem gradbišču, da se voznik optimalno osredotoči na cesto. Novost je, da so zaradi digitalizacije žarometov te orientacijske luči zdaj na voljo tudi neodvisno od smernih luči na regionalni cesti. To je prva nova funkcija, ki omogoča uporabo digitalne tehnologije luči v dodatnih voznih situacijah.

Nazaj na avtocesto: pri menjavi voznega pasu smerne luči jasno osvetljujejo oba vozna pasova, medtem ko orientacijske luči prikazujejo natančen položaj vozila na voznem pasu, da vozniku čim bolj pomagajo. Tu pride na vrsto druga inovativna funkcija – smerniki v smernih lučeh. Ko je eden od smernikov vključen, digitalni matrični LED-žarometi ustvarijo dinamično območje utripanja na ustrezni strani smernih luči. Na ta način se s smernimi luči ponovi in okrepi signal smernika na voznem pasu pred vozilom. Tako tudi promet, ki teče ob strani, dobi dodatne jasne informacije o prihajajoči spremembi voznega pasu. Še posebej v živahnem prometu Audi povečuje varnost vseh udeležencev v prometu. Za zasenčene luči s smerno prilagodljivimi, mestnimi in avtocestnimi lučmi ter za dolge luči velja: tudi zaradi večje natančnosti, ki jo prinaša digitalizacija luči, je varnost drugih udeležencev v prometu še večja, saj je mogoče veliko natančneje zasenčiti nasproti vozeča vozila in vozila pred seboj.

Nova funkcija številka tri: razširjene prometne informacije

Medtem ko so morebitna opozorila o nezgodah ali okvarah v MMI slikovno prikazana na podlagi kartografskih podatkov podjetja HERE, pa digitalni matrični LED-žarometi vklj. z modulom DMD – glej razlago spodaj – zagotavljajo dodatno stopnjo zanesljivosti. Poleg prikaza v digitalnem kombiniranem instrumentu zdaj tudi žarometi za približno 3 sekunde projicirajo dodatno opozorilo na cesto pred vozilom. Voznik za volanom vidi projiciran trikotnik, v katerem je klicaj. Tako lahko ostane osredotočen na cesto in se karseda hitro odzove v primeru nezgode ali okvare, ki sledi v prometu.

Pomembno: digitalizacija matričnih LED-žarometov temelji na novi tehnologiji s kratico DMD (Digital Micromirror Device), ki se je uporabljala v videoprojektorjih. Srce te tehnologije je maj­hen čip s pribl. 1,3 milijona mikrozrcal, katerih robovi merijo le po nekaj tisočink milimetra. Z elektrostatičnimi polji je mogoče vsako posamezno zrcalce nagniti do 5.000-krat na sekundo. Odvisno od položaja LED-svetloba bodisi prek leč osvetli cesto ali pa se absorbira, da pride do zasenčenja. Zaradi tega svetloba ni več statičen snop, temveč je podobna video sliki, ki se nenehno izračunava na novo.

Ostale posebnosti

Vedno dobrodošla pomoč: označevalna luč
Označevalna luč digitalnih matričnih LED-žarometov pomaga pri zaznavanju pešcev, ki se v temi nahajajo ob voznem pasu. Če se nahajajo pred vozilom, asistenca za nočni vid prepozna situacijo, označevalna luč pa z usmerjeno osvetlitvijo osvetli osebo. V tej kombinaciji vozilo zagotavlja optimalno varnost za vse udeležence.

Odražanje svojstvenega značaja: razširjena dinamična svetlobna animacija
Razširjena dinamična svetlobna animacija pri vstopanju in izstopanju znova dokazuje tesno povezanost dizajna in tehnologije luči pri Audiju. Individualna animacija služi za izražanje osebnih preferenc. Stranke lahko prek MMI izberejo eno od petih želenih animacij. Zaradi tehnologije DMD je na voljo teh pet različnih projekcij.

Pozornost v najlepši obliki: digitalne zadnje OLED-luči
Leta 2016 je OLED-tehnologija v Audiju TT RS* naznanila začetek nove dobe tehnologije luči v avtomobilski panogi. Prvič so bile za zadnje luči uporabljene organske LED-diode, znane pod kratico OLED. OLED-elementi so površinski svetlobni viri na osnovi polprevodnikov, ki ustvarja­jo popolno homogenost in zelo visoke vrednosti kontrasta. Poleg tega je mogoče prilagoditi njihovo svetlost. Svetlobni vir je mogoče prosto oblikovati in razdeliti na segmente z natan­čnim načinom vklapljanja. Dinamična svetlobna animacija je bila premierno predstavljena v obliki zadnjih OLED-luči Audija TT RS*.

Le štiri leta pozneje je Audi v modelu Q5* z digitalizacijo razširil OLED. Zaradi te digitalizacije se je prvič na trgu odprla priložnost za spremembo grafike zadnjih luči. Osnova za to so bile ključne lastnosti OLED-diod: visok kontrast, možnost segmentacije, velika homogenost luči in možnost manjšega razmika med segmenti. Do danes je Audi edini avtomobilski proizvajalec, ki ponuja kaj takega. Pri modelu A8* z digitalnimi zadnjimi OLED-lučmi je ta možnost celo serijska.

Audijev oddelek za oblikovanje luči za vsak model Audi razvije specifičen izbor grafik za digi­tal­ne zadnje OLED-luči. Šele digitalizacija omogoča preklop krmiljenja zadnjih luči in s tem tudi individualizacijo dizajna luči. Kako to deluje?

Podatkovno vodilo omogoča, da je vsak panel v zadnji luči in s tem tudi OLED-segment v njej mogoče krmiliti ločeno. Tako je mogoče prek MMI realizirati osebne preference. V novem Audiju A8* so zdaj prvič na voljo tri grafike zadnjih luči, ki jih je mogoče izbrati prek MMI. Stranke, ki se odločijo za Audi S8*, dobijo še dodatno, četrto grafiko.

Na primerni razdalji: funkcija senzorjev približevanja digitalnih zadnjih OLED-luči zvišuje varnost
Za vzbujanje pozornosti drugih udeležencev v prometu so digitalne zadnje OLED-luči oprem­ljene s funkcijo senzorjev približevanja. Ko se mirujočemu Audiju približa vozilo, parkirni senzorji zaznajo gibanje in vključijo vse preostale OLED-segmente, tako da je zaradi dodatne svetlosti in večje svetlobne površine njegova prisotnost čim bolj opazna. Ko se Audi ponovno odpelje, digitalne zadnje OLED-luči preklopijo nazaj na izbrano grafiko. Ta višja raven varnosti je koristna celo za kolesarje in voznike skuterjev, saj senzorji zaznajo tudi njih.

Pogled v prihodnost

Zabavno razvedrilo z "Light-based Gamification"
Konceptno vozilo Audi A6 e-tron concept ponuja vpogled v igrifikacijo, ki temelji na svetlobi. Kaj točno to pomeni? Prek naprednih digitalnih matričnih LED-žarometov se na steno pred vozilom ali na tla projicirajo videoigre, s katerimi si lahko stranke na primer krajšajo čas med polnjenjem. Upravljanje igre poteka prek osebne prenosne naprave. Tako žarometi vozila postanejo projektor za videoigro na pametnem telefonu. Možnosti za stalno povečevanje obsega ponudbe za stranke se nenehno preverjajo. To velja tudi za zamisel, da bi v prihodnosti vključili vsebine ponudnikov filmov in iger.

Rešitev, ki gre čez rob: fleksibilne digitalne zadnje OLED-luči
Poleg izpopolnjevanja digitalnih matričnih LED-žarometov bo zlasti digitalna OLED-tehnologija opredelila prihodnost s tem, da ne bo le klasičen svetlobni vir. Pot gre v smeri zunanjih zaslo­nov, ki po eni strani povečujejo varnost in omogočajo večjo personalizacijo, po drugi strani pa naj bi izboljšali komunikacijo z zunanjim svetom. Fleksibilne digitalne zadnje OLED-luči so korak pred tem. Imajo fleksibilen substrat, ki jim omogoča, da iz dvodimenzionalne strukture preidejo v tridimenzionalno. To ne spremeni le dizajna, temveč omogoča tudi integracijo digitalne grafike luči v zunanji del luči, na primer za morebitni prikaz simbolov za dodatno komunikacijo z zunanjim svetom.

Vsakdanja situacija: v mestu želi oseba prečkati cesto med dvema parkiranima avtomobiloma. Vendar pa pogled na vozni pas zakriva na primer dostavnik. Digitalne zadnje OLED-luči ne osvetljujejo le zadnjega dela, temveč tudi del stranskega dela: če je avtomobil vključen, opozori na primer tudi na bližajoča se vozila, preden oseba stopi na cesto.

Za to vrsto funkcij, povezanih z varnostjo, in za možnosti personalizacije se, po besedah Stephana Berlitza, vodje razvoja za področje luči, lahko zahvalimo izključno tesnemu sodelo­vanju tehnologije in dizajna luči: "Tisti, ki delamo na področju tehnike, že v predrazvoju tesno sodelujemo z dizajnom in seveda tudi s pristojnimi homologacijskimi organi. Pri Audiju luči pomenijo predvsem varnost, torej da vidite in ste vidni, z digitalizacijo pa imamo še veliko več možnosti za še večjo varnost."

Cesar Muntada, vodja dizajna luči, je dodal: "Tehnologija in dizajn luči sta pri Audiju neločljivo povezana. Luč vizualno izraža slogan "Prednost je v tehniki". Z njo dajemo avtomobilu neza­men­ljiv obraz ter izostrimo značaj modela in znamke. Audi mora biti ponoči prepoznaven že na prvi pogled, tako od blizu kot od daleč. Zato se držimo načela, ki zagotavlja prepoznavnost, hkrati pa značaju ustreznega vozila pušča potreben prostor."

Kako zagotavljamo prepoznavnost Audija? Z naslednjim principom: vse svetlobne grafike pri Audiju poudarjajo širino avtomobila z markantnimi segmentiranimi svetlobnimi elementi in poudarki na zunanji strani. Kombinacija teh segmentov tvori trup. Po potrebi Audijevi obliko­valci luči spravijo v gibanje vse svetlobne grafike in funkcije ter jih oblikujejo tako, da so videti dobro tako na avtomobilu kot na projicirani digitalni sliki na tleh. "S ponavljanjem tega principa," je dejal vodja dizajna luči Muntada, "zagotavljamo Audijevo prepoznavnost."

Ciljno usmerjena izmenjava
Poleg čiste personalizacije si je v prihodnosti mogoče predstavljati predvsem vidik neposredne komunikacije. Funkcionalnost digitalnih zadnjih OLED-luči je treba oblikovati interaktivno. Primer: zaradi obsežne povezljivosti Audi ve za bližajočo se poledico. Vozilo lahko prek zadnjih luči opozori zadaj vozeče voznike. S poznavanjem te nevarnosti bo mogoče pravočasno prila­goditi hitrost in razdaljo. Takoj ko bo to dovoljevala zakonodaja, bo mogoče tudi avtomatsko prilagajanje digitalnih OLED-elementov med vožnjo, na primer za opozarjanje voznikov, ki vozijo takoj za vami, na nevarne situacije.

Več kot življenjska doba avtomobila: OLED in vseživljenjska kakovost
Vprašanje, ki se pogosto pojavlja v zvezi s tehnologijo digitalnih zadnjih OLED-luči, je vprašanje glede življenjske dobe. Audijeve digitalne OLED-diode so zasnovane za visoke zahteve uporabe v avtomobilu. Poseben razvoj materialov preprečuje degeneracijo zaradi vpliva temperature, lastna tehnologija enkapsulacije pa preprečuje stik OLED-elementov z vlago. Tako OLED-elementi glede življenjske dobe in zahtev ustrezajo klasičnim anorganskim LED-diodam v motornem vozilu. Digitalne OLED-diode imajo bistveno daljšo življenjsko dobo kot običajni OLED-zasloni, njihova svetilnost pa je veliko večja, da bi izpolnile zahteve avtomobilskih zunanjih luči.

Večja površina zavorne luči: projekcijska luč v usmerniku zraka
Še ena tehnologija za večjo varnost in komunikacijo je projekcijska luč, ki je integrirana v usmernik zraka nad zadnjim steklom. Funkcionalna nadgradnja tretje zavorne luči projicira napis "quattro" na zgornji del zadnjega stekla. To ne pomeni le povsem nove možnosti obliko­vanja za komuniciranje, ampak z njo povezana povečava površine zavorne luči zagotavlja tudi boljše zaznavanje funkcije zaviranja v cestnem prometu. Odsev projekcijske luči usmernika zraka je usmerjen izključno nazaj in je zato viden le zadaj vozečim udeležencem v prometu. Voznik tega dodatnega svetlobnega učinka ne vidi. Poleti 2022 bo ta tehnologija prišla na kitajski trg, in sicer s posebej za Kitajsko razvitim SUV-modelom z motorjem z notranjim zgorevanjem. Audi si prizadeva za svetovno razširjeno uporabo projekcijske luči v usmerniku zraka, da bi v prihodnosti ponudil več možnosti za personalizacijo. Projekcije, ki bi jih kupci zasnovali sami, zaradi zakonskih določil ne bodo možne.

Audi kaže smer: digitalna talna projekcija smernikov
Na številnih področjih je komunikacija ključ do uspeha. Audi jo želi v prihodnosti med vozilom in njegovo okolico okrepiti z digitalnimi talnimi projekcijami. Prvi takšen primer je talna pro­jek­cija smernikov. Po trije simboli, ki so projicirani na cesto pred in za vozilom, opozarjajo na primer kolesarje, da bo vozilo zamenjalo vozni pas, ali pa mimoidoče, da bo zavilo – funkcija za poenostavljeno, jasno komunikacijo in večjo varnost.

Ta način komunikacije naj bi tlakoval pot še obsežnejšim projekcijam v bližnji okolici vozila: tu so na primer predvidena opozorila, ki se projicirajo na cesto, denimo pred odpiranjem vrat. Audi si postopoma prizadeva za razširitev te osvetlitve okolice, vendar pri tem v okviru funkcio­nalnosti opredeljuje pravi scenarij za njen namen, da bi na koncu ustvaril optimalno dodano vrednost in ne le prikazal vse, kar je trenutno mogoče. To velja tudi za področji varnosti in personalizacije. Perspektiva za slednje je del Audijeve vizije prihodnosti; v mislih imamo personalizirano talno projekcijo s pomočjo digitalizacije. Pri tem si je mogoče zamisliti sporočila in grafike, povezane z voznikom, vendar pa to ne sme ogroziti zasebnosti.

Digitalni matrični LED-žarometi s tehnologijo DMD

Digitalni matrični LED-žarometi poskrbijo za izjemno precizno realizacijo smerno prilagodljivih, mestnih in avtocestnih luči v sklopu zasenčenih luči, dolge luči pa dopolnjujejo s še natančnej­šim zasenčevanjem drugih udeležencev v prometu. DMD je kratica za "Digital Micromirror Device", čip z 1,3 milijona mikrozrcal, ki omogoča projekcije iz žarometov. Svetlobo razdeli v majhne točke ter predstavlja osnovo za inovativne funkcije, kot so smerne luči, orientacijske luči in razširjene prometne informacije. Te inovacije pomagajo vozniku in povečujejo varnost v cestnem prometu.

Zadnje OLED-luči
OLED so organske svetleče diode (angl. organic light emitting diodes), ki so debele manj kot 1 milimeter. Njihovo ime izhaja iz organskega polprevodniškega materiala, iz katerega so izdelane. Da tanke plasti zasvetijo, zadošča že majhna električna napetost, ki znaša od 3 do 4 volte. Za razliko od točkovnih svetlobnih virov, kot so LED-diode, so OLED-diode panelni žarometi. Zaradi tega je svetloba bolj homogena kot kdajkoli prej in jo je mogoče razdeliti na posamezne segmente, ki jih je mogoče zatemniti. Ta tehnologija ne potrebuje optične opreme, kot so reflektorji ali svetlobni trakovi, OLED-enote pa so zato učinkovite in lahke. Zadnje OLED-luči so bile premierno predstavljene leta 2016 v Audiju TT RS s skupno 12 segmenti na luč. Leta 2017 je bilo v Audiju A8 že 16 segmentov.

Digitalne zadnje OLED-luči
Audi od leta 2020 v Q5* ponuja digitalne zadnje OLED-luči in prvič omogoča izbiro med različ­nimi dizajni zadnjih luči z le eno samo strojno opremo. Za razliko od zadnjih OLED-luči v modelu TT RS*, kjer ima vsaka funkcija luči svoj vod, so digitalne zadnje OLED-luči s krmilnikom električnega omrežja povezane prek podatkovnega vodila. Zato je mogočih bistveno več funkcij. Tehnologija ima večje število posamično krmiljenih segmentov kot zadnje OLED-luči iz leta 2016. V eni zadnji luči Audija Q5* so uporabljeni trije paneli, vsak od njih pa ima šest OLED-segmentov. Te je zdaj mogoče poljubno aktivirati, jakost osvetlitve pa je mogoče brezstopenjsko uravnavati. Od leta 2021 je digitalna OLED-tehnologija serijsko vgrajena tudi v zadnje luči novega Audija A8* – uporabljenih je osem panelov, vsak od njih pa ima šest OLED-segmentov.

Prek običajnih signalov nastaja komunikacija: Audi je v Q5* integriral funkcijo senzorjev pribli­ževanja za zadaj vozeče voznike. Ta funkcija je zdaj na voljo tudi za Audi A8*. V prihodnosti bodo digitalne OLED-diode z več kot 60 segmenti na panel imele približno desetkrat več območij, ki jih bo mogoče posamično krmiliti. To bosta omogočili večja zmogljivost prihodnje avtomobil­ske elektronike in posebej razvita digitalna strojna oprema za OLED. Poleg personalizacije dizajna luči je mogoče digitalne OLED-diode uporabiti tudi kot prikazni element v zadnjih lučeh in s tem za Car2X-komunikacijo. Z dovoljenjem homologacijskih organov bi lahko na primer zadaj vozeče voznike pravočasno opozorili na lokalne nevarnosti, kot so poledica ali prometni zastoj. Zaradi večje natančnosti, izjemno visokega kontrasta in večje prilagodljivosti se zadnje luči postopoma razvijajo v zaslon.

Tehnologija prihodnosti: fleksibilne digitalne zadnje OLED-luči
Medtem ko je bilo v digitalne zadnje OLED-luči doslej mogoče vgraditi izključno samo dvo­dimen­zionalne OLED-panele kot svetila, novi upogljivi substrati pri fleksibilnih digitalnih zadnjih OLED-lučeh zdaj prvič omogočajo upognjene OLED-panele. Ta dodatna možnost indi­vidualne izbire ustvarja tridimenzionalni dizajn luči, ki se še bolje prilega zasnovi karoserije. To pomeni, da se bo uporabno območje za oblikovanje in personalizacijo dizajna luči ter komunikacijo z okoljem v prihodnosti ponovno bistveno povečalo. Ključne lastnosti tehno­logije, popolna homogenost in visok kontrast ostajajo – tudi z različnih zornih kotov. (konec)