22.12.2024 ob 21:59
Deli članek
Evropska »Umetnost mladih za Zemljo« spreminja mesta z ulično umetnostjo in okoljevarstvom

Ljubljana (MOREL)- Drzna pobuda Mladinska umetnost za Zemljo (YAFE), ki združuje ustvarjalnost s skrbjo za okolje, zaključuje dve leti vključevanja 120-tih mladih po vsej Evropi v reševanje ekoloških izzivov – prek skupnostne ulične umetnosti in izobraževalnih delavnic. Mednarodni projekt YAFE (Youth Arth for the Earth – Mladinska umetnost za Zemljo) vodi srbski humanitarni in izobraževalni neprofitni Sklad B92 (Fond B92) iz Beograda, sofinancira pa ga Evropska unija skozi program Ustvarjalna Evropa. Projekt v Sloveniji kot partner izvaja IRDO – Inštitut za razvoj družbene odgovornosti, sofinancirata pa ga ob EU tudi slovensko ministrstvo za javno upravo
in ministrstvo za kulturo. V okviru projekta je v dveh letih nastalo šest stenskih poslikav (fresk,muralov) v treh državah ter  dokumentarni film in prosto dostopni izobraževalni učni načrt, ki je bil objavljen 16. decembra 2024.
“Youth Art for the Earth – YAFE je bil projekt, ki pomeni izjemno potovanje ustvarjalnosti, učenja in sodelovanja,” je povedal Nebojša Glišić, koordinator projekta YAFE v imenu vodilnega partnerja Fond B92. “Vključili smo 120 mladih v treh državah, da bi raziskali vitalna presečišča umetnosti in okoljskega aktivizma, in spremenili urbane prostore v živahne izraze upanja in sprememb.”
Maziar Bahari, ustanovitelj dobrodelne organizacije za ulično umetnost in družbene spremembe  Paint the Change , ki je podprla tudi projekt YAFE, je dejal: »Paint the Change je ustvaril na stotine delavnic po vsem svetu. Opazili smo, da mladi veliko bolje razumejo problematiko na likovnih delavnicah kot ob branju knjig ali preprosto ob poslušanju učiteljev. Risanje, slikanje in skiciranje idej, ki postanejo velike freske (murali) in znamenitosti v njihovih soseskah, dajejo mladim občutek zastopanja in lastništva ter jih motivirajo, da so bolj proaktivni.« “Veseli nas, da je Youth Art for the Earth to popeljal na naslednjo raven po Evropi,” je dodal.
Nov učni načrt združuje okoljsko vzgojo in ustvarjalnost
Prelomni izobraževalni vodnik pedagoga Aleksandra Weisnerja, Youth Art for the Earth: A Creative Guide to Environmental Education and Activism (Mladinska umetnost za Zemljo: Ustvarjalni vodnik za okoljsko vzgojo in aktivizem), je zdaj na voljo brezplačno na spletu, da bi mlade navdušil za reševanje ekoloških izzivov skozi umetnost in aktivizem, pri čemer uporablja vsestranski okvir, ki združuje ulično umetnost, multimedijske vire in interaktivne delavnice za spodbujanje kritičnega mišljenja, ustvarjalnosti in aktivnega državljanstva

Pančevo, Srbija: Zasnova trajnostne prihodnosti 
Ko si predstavljajo svoje mesto 50 let v prihodnost, so dijaki Tehniške šole Bor v sodelovanju z umetnico Majo Stojanović Zmaja ustvarili stensko poslikavo, ki obravnava teme recikliranja in zaščite vrst.
»Po tej delavnici se veliko bolj zavedam, kako zelo škodimo našemu planetu. Včasih sem imela nevtralno mnenje o vsem, na primer o ravni onesnaženosti, stanju našega planeta. Vedela sem, da je slabo, a mislila sem, da nimam vpliva. Zdaj se zavedam, da imam glas in vsak glas je pomemben,« je povedala učenka Sara Jovanović, ki je sodelovala na delavnicah in pri ustvarjanju velikih stenskih poslikav (fresk, muralov) v Pančevu.
»Želeli smo, da bi dijaki abstraktno razmišljali o prihodnosti svojega okolja,« je dodal Aleksandar Weisner, učitelj na šoli. “Nastala freska odraža njihovo vizijo čistejšega, bolj zelenega sveta, kjer lokalni ekosistemi uspevajo, skupnost pa sprejema trajnostne prakse.”
 

Maribor; Ljubljana, Slovenija: Umetniški odzivi na ekološke krize 
V Sloveniji so mariborski študenti slavili biotsko raznovrstnost s Pticami z otoka, medtem ko je projekt v Ljubljani poudarjal timsko delo za boj proti okoljskim krizam. Študentje so z uporabo trajnostnih materialov v sodelovanju z umetnikoma Fedjo Šičarovom in Paolom Spinazzéjem (Cibo) ustvarili dela, ki navdihujejo razmišljanje in akcijo.
“Ti dogodki poudarjajo nujnost obravnavanja podnebnih sprememb in varovanja našega naravnega sveta,” je dejal Šičarov. Freska združuje različne umetniške sloge, vključno s secesijo in pop artom, da bi predstavila razvoj industrializacije, potrošniške kulture in digitalnega onesnaževanja.
»Prvič sem delala kaj takega in delavnica se mi je zdela zelo poučna. Naučila sem se veliko o naših lokalnih okoljskih skrbeh in o tem, kako jih lahko predstavimo skozi ulično umetnost,« je povedala Anja Vizjak, dijakinja SŠOM (Srednje šole za oblikovanje Maribor) in udeleženka mariborske delavnice.
 

Saint-Ouen-sur-Seine, Francija: Praznovanje raznolikosti 
Ilustratorka Elsa Martino je sodelovala z učenci Srednje šole Joséphine Baker, da bi ustvarila živahno fresko o univerzalnem vplivu podnebnih sprememb. “Cilj je bil pokazati, da je okolje univerzalna skrb,” je dejala Martino.
Delavnice, ki sta jih vodili Elsa Martino in podnebna trenerka Chloé Chesnau, so spodbujale ustvarjalnost in ozaveščenost učencev, vrhunec pa je bila freska, ki slavi ekološko ozaveščenost, raznolikost in potrebo po skupnem delovanju.


Montargis, Francija: Spreminjanje navad za bolj zdravo okolje 

Sredi resnih izzivov glede kakovosti zraka so se študenti v Montargisu z uličnim umetnikom Atmo lotili vprašanja onesnaženosti. Nastala freska, ki se nahaja v bližini glavne avtoceste, poudarja pomen čistega zraka in okolju prijaznih navad. »Umetnost mi je pokazala moč prenašanja sporočil. Takšne delavnice so neprecenljive za širjenje ozaveščenosti,« je povedal Liaam, dijak šole.

To je sporočila Anita Hrast. (konec)